Ülésnap | Felszólalás | Felszólalás dátuma | Felsz./videó idő | Napirendi pont |
---|---|---|---|---|
212 | 311 | 2017.04.10. | 7:57 | 185-360 |
ELNÖK: Most megadom a szót Tilki Attila képviselő úrnak.
DR. TILKI ATTILA (Fidesz): Köszönöm a szót, elnök úr. Tisztelt Képviselőtársaim! Tisztelt Ház! Eredetileg nem feltétlenül erről szerettem volna beszélni, de Teleki képviselőtársam szavai kicsit módosítják a mondanivalómat.
Egy olyan térség, Szabolcs-Szatmár-Bereg megye egyéni országgyűlési képviselője vagyok, ahol jelentős számú cigányság van, a lakosság közel 20 százaléka roma származású, és a 2006-10 közötti időre országgyűlési képviselőként emlékszem vissza. Egyetértve Cseresnyés államtitkár úrral, mi is emlékszünk azokra a telepfelszámoló programokra, amelyekre milliárdok mentek el, de nem valósult meg semmi. Ugyanúgy megvannak ezek a szegregátumok, mint annak idején voltak.
Pedagógus az eredeti foglalkozásom, tehát tanítottam is olyan iskolában, ahol, mondjuk, 60 százalék roma volt, és higgye el, hogy ismerem a roma gyerekek gondolkodásmódját is. És talán, ha lehet nekem magyarként ismerni, a szülők gondolkodásmódjába is beavattak a térségemben élő roma szülők, ezért ők is elmondták, hogy képviselő úr, annak tényleg nincs értelme, hogy 17 évesen ott legyen még az iskolában 3-4 évvel fiatalabb gyerekek között, inkább dolgozzon, és legyen valami munkája. Sőt, azt is elmondták, hogy képviselő úr, annak idején én is megbuktam, amikor az önök ideje alatt, az SZDSZ-MSZP-koalíció ideje alatt nem lehetett osztályozni. Én is megbuktam annak idején, semmi baj, ha az a gyerek ‑ beszélt a gyerekéről vagy az unokájáról ‑ egy osztályt kétszer jár.
Mi azt láttuk és érzékeltük, hogy hova jut az MSZP-SZDSZ-kormányzás, milyen károkat tud okozni egy vidéki kistelepülésen is. Arra is visszaemlékszem még, kedves képviselő úr, amikor polgármesterként nekünk meg volt szabva a jogszabály erejénél fogva, hogy egy családból csak egy embert vehettünk föl közfoglalkoztatásba. Most ha megnézi a településeket, ahol ön él, ott is, ha jól tudom, nyugat-dunántúli településen, ha megkérdezi, akkor igenis előfordul, hogy egy családból esetlegesen többen is dolgoznak a közfoglalkoztatásban.
Arról lehet vitatkozni, hogy ez most zsákutca vagy nem zsákutca. Én úgy gondolom, hogy mindig nem a kormányzaton, hanem az embereken múlik, aki képes arra, hogy megértse, hogy jó munkával ki tud kerülni az elsődleges munkaerőpiacra, annak a roma fiatalnak van lehetősége, és ki is kerül.
És azzal sem értek egyet, hogy hiába végzik el a roma fiatalok a főiskolákat vagy egyetemeket, akkor nincs álláslehetőségük. Csak a városomban, Fehérgyarmaton ismerek olyan rendőrt egyébként, aki roma származású rendőr, és egyébként elvégezte a jogi egyetemet. De mondjuk, az utcánkban is lakik pontosan egy ugyanilyen roma fiatal, aki rendőr, és most végzi el az egyetemet és egyébként dolgozik.
Tehát higgye el, hogy kórházakban is és nagyon sok helyen képesek a roma fiatalok beintegrálódni, és úgy gondolom, hogy nagyon jó irányba indult el ‑ szerencsére ‑ a gondolkodásmódjuk, hiszen mi mindig azt mondtuk, emlékezzen vissza, amit régen mondtunk, hogy munka és tanulás. Pedagógusként, országgyűlési képviselőként nem hihetek másban, csak hogy a cigányságot a munka és a tanulás emelheti föl.
Amiről én igazából szerettem volna beszélni, bár Gyöngyösi képviselő úr azt mondta, hogy itt csak a bérekről beszéljünk és mindenféle dicshimnuszok hangzanak el a Fidesz részéről, és látszólagosan nem fűződik a témához, de én úgy gondolom, hogy ha egy kormány reagál a munkaerőpiaci kihívásokra és megpróbál olyan intézkedéseket bevezetni, amelyekkel segít, akkor ugyanarról a témáról beszélünk, hiszen ez egy komplex rendszer, amit nem lehet csak a bérre leszűkíteni.
Volt polgármesterként pontosan tudom, hogy nagyon jó dolog a profiling bevezetése, 2016. január 1-jétől vezették be. Ez azt jelenti, hogy ha a munkaügyi hivatalba bejön az ügyfél, akkor megpróbálják őt megfelelő kategóriába beosztani. Az egyik kategória önálló elhelyezkedésre alkalmas, tehát alkalmas az első munkaerőpiacra való belépésre, támogatással, szolgáltatással, tehát egy kis segítséggel kerülhet az elsődleges munkaerőpiacra, de sajnos, valljuk be őszintén, hogy vannak olyan emberek, akik a profiling szerint egy hármas csoportba tartoznak, akik nagyon sok egyéni problémával küzdenek. De hiába próbált megtenni egy kistelepülési vezető, egy polgármester, bárki, egy pedagógus azért, hogy értesse meg a szülővel, hogy fontos dolgoznia, egyszerűen képtelen lesz normális munkát végezni. Úgy gondolom, hogy ez nagyon fontos segítség a munkaerőpiaci szervek részéről.
Egy másik, amiről beszélt államtitkár úr is, az ifjúsági garanciaprogram, úgy gondolom, ez egy nagyon jó kezdeményezés. 2014-20 között 200 milliárd forint áll rendelkezésre; a 25 év alatti nem tanuló és nem dolgozó fiatalok számára próbálunk meg egyéb ösztönzőkkel segíteni. A számításaink szerint közel 180 ezer fiatal fog részesülni aktív munkaerőpiaci program és a vállalkozóvá válást elősegítő, illetve gyakornoki program nyújtotta előnyökben.
Ez azt jelenti, hogy különböző konstrukciókkal a foglalkoztatás bővítését szolgáló támogatás, úgynevezett bértámogatás; munkatapasztalat-szerzés céljából nyújtható bérköltség-támogatás; bérköltség-támogatás 10+5 hónapra, bérköltség-támogatás 6+3 hónap időtartamra, 10+5 hónapra bérköltség-támogatás; vállalkozóvá válást segítő támogatást, és lakhatási támogatást értünk az ifjúsági munkaerőpiaci programon.
(21.00)
Ez Szabolcs-Szatmár-Bereg megyében azt jelenti, hogy ez a program 2015. január 1-jétől indult, és a megyénkben eddig 19 473 fő került bevonásra, a Fehérgyarmati járásban 2045 fő, a Vásárosnaményi járásban 1784 fő. És a GINOP 5.2.1. program alanyává a megyében 3085 főt sikerült bevonni, ez a Fehérgyarmati járásban 489 fő, a Vásárosnaményi járásban 659 fő, és 25 év alatti, munkát kereső fiatalokról beszélünk.
Én úgy gondolom, hogy a harmadik dolog, amiről tényleg röviden szeretnék beszélni, egy másik GINOP-os program, mégpedig a GINOP 5.1.5. program, amely a nem állami szervezetek munkaerőpiaci szolgáltatásainak támogatására szól. Ez azt jelenti, hogy a nonprofit szervezetek nyújthatnak szolgáltatást, méghozzá olyan csoportoknak, amelyek hátrányos helyzetű csoportok, és kifejezetten célcsoportok számára azokat tudják elérni, akit az önkormányzati szférában dolgozók kevésbé érhetnek el.
Én úgy gondolom, mind a három alprogram alkalmas arra, hogy reagáljon a munkaerőpiaci kihívásokra. És remélem, Teleki képviselő urat nem sértettem meg, bár Farkas Flóriánt hiányolta, hogy magyar képviselőként mertem egypár okos (Dr. Varga László: Nem az a baj! Az a baj, hogy ő nincs itt!), vélhetően okos gondolatot mondani a cigányság helyzetéről és a mi elképzeléseinkről. (Taps a kormánypártok soraiban.)
Ülésnap | Felszólalás | Felszólalás dátuma | Felsz./videó idő | Napirendi pont |
---|---|---|---|---|
212 | 351 | 2017.04.10. | 1:58 | 185-360 |
ELNÖK: Tilki Attila képviselő úr, a Fidesz képviselője két percben.
DR. TILKI ATTILA (Fidesz): Köszönöm szépen a szót, elnök úr. Tisztelt Képviselőtársaim! Tisztelt Ház! A jobbikos képviselő felszólalása után elkérték a felszólalás szövegét, hiszen azok a veretes körmondatok, amelyeket megfogalmazott, a leírók számára is nehezen voltak követhetőek. Fel szeretném hívni a figyelmet, hogy ez a dolog már elment, ettől a fajta radikális felütéstől önök már eltávolodtak. Mintha Novák Elődöt hallottam volna szólni az imént. Csak szeretném felhívni a figyelmét, hogy a gazdájuk már más irányt jelölt meg önök számára. Igazából az emberek ilyenkor már nem értik, hogy akkor mégis radikális párt az a párt, amely most a cuki oldalra politizál.
Talán figyelni kellett volna Bányai képviselő úrra, aki elmondta önöknek. Szinte mindannyian vezettünk települést, pontosan tudjuk, hogy mit jelent egy költségvetés. Azt próbálta önöknek elmagyarázni, hogy ha valakinek adni akarunk valamit, akkor valakitől el kell venni. Egy kis falu költségvetése is ilyen, javaslom, kérdezzék meg azt a néhány polgármestert, aki a Jobbik színeiben települést vezet. Ha valakinek adni akarunk valamit egy adott költségvetésből, egy adott tortából, akkor valakitől el kell venni. Akkor meg kell jelölni azt a célt, hogy kitől veszik el, hogy szerzik meg a bevételeket. Adóemeléssel. Erről beszélt. Csak higgyék el, hogy a veretes mondatok helyett, a nagy ívű lelkes körmondatok helyett vissza kell szállni a valóságba, és higgyék el, ehhez nem árt megismerni azt, hogy valójában miről is beszélnek.
Képviselő úr, arra hívom fel a figyelmet kellő alázattal, hogy nézze meg, egy település vezetése hogyan működik. Mondom, már Novák Előd nincs itt, tehát nem hiszem, hogy jó önnek, ezt önért aggódva mondom, ez a radikális hang. Köszönöm. (Taps a kormánypártok padsoraiból.)